Skip to Content

Škorica denne urobí zázraky na tvojom zdraví

Zníženie príjmu kalórií možno často dosiahnuť s trochou kreativity. Napríklad, ak nahradíte cukor a šľahačku lyžičkou škorice, môžete ušetriť až 70 kalórií na jednu šálku kávy. Okrem toho rôzne štúdie preukázali, aké úžasné korenie je škorica.
Iba polovica lyžičky škorice denne môže výrazne znížiť hladinu cukru, triglyceridov a cholesterolu v krvi u ľudí s diabetom 2. typu.
Škorica pomáha pri kontrole náhleho vzostupu aj poklesu hladiny cukru v krvi, čo môže znížiť chute na sladké.
Okrem toho, škorica môže zlepšiť účinok antioxidantov z iných potravín, ktoré pomáhajú telu brániť sa a posilniť imunitný systém.
Bolo preukázané, že škorica znižuje stuhnutosť svalov a kĺbov, upokojuje zápal, zlepšuje zdravie tráviaceho systému a dokonca stimuluje mozog.
Toto super korenie stimuluje krvný obeh.
Jedna štúdia ukázala, že dlhodobé užívanie tohto korenia (lyžička denne) blokuje produkciu proteínov v mozgu, ktoré vedú k rozvoju Alzheimerovej choroby.
Obsahové látky a účinky:
     Kôra obsahuje hlavne silicu (0,5-2,5%), ktorej hlavnú zložku tvorí škoricový aldehyd, ďalej eugenol, triesloviny a sliz. Esenciálne oleje obsahujú aktívne zložky cinamaldehydy, cynnamyl acetát a cinnamyl alkohol a taktiež široké spektrum prchavých látok. Silica  má antibakteriálne a fungicídne vlastnosti, účinný je hlavne metoxyškoricový aldehyd.
     Ostatné ďalšie účinky sú predmetom výskumu napr. krvný tlak- upravujúce účinky. V časopise Diabetes care v roku 2003 bola publikovaná štúdia, kde sa zistilo nasledovné: U osôb s diabetom 2. typu (závislom na inzulíne), ktorí konzumovali 1 gram škorice na deň bol zistený klesajúci krvný tlak, triglyceridy, LDL (zlý) cholesterol a celkový cholesterol. Placebo kontrolovaná štúdia zahrňovala 60 osôb s diabetom II. Typu (30 žien a 30 mužov vo veku od 44-58 rokov), ktorí boli rozdelení do 6 skupín. Skupinám 1, 2 a 3 boli denne podávané 1, 3 alebo 6 g škorice, kým skupine 4, 5, a 6 bolo podané 1, 3, a 6 g placeba.  Po 40-tich dňoch, sa všetkým trom skupinám zo škoricou znížila úroveň krvného tlaku o 18-29%, triglyceridov o 23-30%, LDL cholesterolu o 7-27% a celkového cholesterolu o 12-26%, kým žiadne očividné zmeny neboli pozorované v skupine s placebom. Záver štúdie: zahrnutie škorice do stravy diabetikov II. typu redukuje rizikové faktory diabetu a kardiovaskulárnych ochorení.
Pridajte škoricu do svojho jedálnička.
Pridanie škorice do jedál poskytuje celkom novú dimenziu hlavných chodov, dezertov, zmrzlín,  pyré, pien, šalátov atď. Existuje veľa možností oživiť si jedálniček so škoricou: raňajky: toast s medom posypaný škoricou, štipka škorice do kávy alebo čaju,  posypte škoricou krupicovú  kašu, puding, alebo zmeňte chuť rajčinovej polievky s tyčinkou vyvarenej škorice alebo pridajte škoricu do marinády na mäso.

Jedným z najlepších spôsobov, ako konzumovať škoricu denne je pridať ju do vašej kávy namiesto cukru, smotany či mlieka. Škorica a káva idú veľmi dobre dohromady, možno to nebude tak chutné ako s cukrom a smotanou, ale stojí to za to dať šancu tomuto úžasnému korenia.
Hodí sa k: jablkám, slivkám, koreňovej zelenine, strukovinám, mäsitým jedlám 
Kombinujte sa s: kardamónom, klinčekami, korianderom, rímskou rascou, feniklom, zázvorom, muškátovým kvetom, badiánom, kurkumou
Odvrátená strana
O škorici sa však nehovorí len o prírodnom prostriedku s pozitívnymi účinkami na organizmus. Môže vyvolať nepriaznivé účinky na zdravie. Na vine je látka kumarín, ktorú obsahuje škorica. Kumarín je toxický pre pečeň a obličky. Tiež sa zistilo, že spôsobuje rakovinu u hlodavcov.  Preto by si mali dávať pozor hlavne ľudia s pečeňovými problémami. Potvrdila to nórska štúdia, zverejnená v časopise Food and Chemical Toxicology.
Máme dva hlavné typy škorice – čínsku (cassia) a cejlónsku. Škorica Cassia je veľmi rozšírená, je tvorená jedným zrolovaným tvrdým hrubším zvitkom.  Je cenovo dostupná a predáva sa viac ako mletá. Obsahuje však oveľa viac kumarínu, ako škorica ceylonska, ktorú nájdete v obchodoch skôr vo zvitkoch s naskladaných viacerých tenkých plátkov kôry. Ak použijete škoricu Cassia, buďte opatrní. V kuchyni by sa mala objaviť len zriedka a keď už, tak by sa ňou mal napr. koláč len zľahka pokropiť. Neodporúča sa použiť ani len celú lyžičku tejto škorice. Bezpečnejšie je použiť ceylónsku.
V každom prípade, so škoricou to nikdy nepreháňajte. Odborníci odporúčajú, že dostatočné množstvo je pol až jedna čajová lyžička denne, príp. 1 až 6 gramov. Neriskujte a nezvyšujte dávku! Inak sa Vianoce môžu pre vás skončiť veľmi zle.