Skip to Content

Ryžová kaša - Congee

Pri zlom trávení ryže v prvej fáze Ryžovej kúry môžeme tiež skúsiť namiesto ryže zaradiť ryžovú polievku/kašu, ktorá je veľmi chutná a ľahko stráviteľná a vhodná pre ľudí chorých (obzvlášť zápal žalúdočnej sliznice a žalúdočné vredy), rekonvalescentov a so slabým trávením alebo ako prechod po kratšej hladovke. Váčšina Číňanov ju raňajkuje každý deň.

Pripravíme ju tak, že do väčšieho ťažšieho hrnca dáme 1 diel premytej celozrnnej ryže a 7 dielov vody, môžeme ju nechať pár hodín namočenú (keby sme nerobili ryžovú kúru, použili by sme tiež trochu morskej soli, alebo morskú riasu kombu). Ryžu privedieme do varu a potom hrniec postavíme na liatinovú platničku, prípadne až na dve platničky nad sebou a ryžu varíme 7 hodín, z večera do rána, na čo najslabšom plameni. Na pokrievku môžeme ešte položiť viac krát zloženú utierku, aby bol hrniec zvrchu lepšie tepelne izolovaný. Po uvarení obsah odspodu dobre premiešame, je normálne že sa spodok značne prichytí, ale nie pripáli. Dáme ešte pod perinu na hodinu, tým sa spodok celkom uvoľní a dá sa lyžicou dobre premiešať. Konzumujeme 3 x denne namiesto ryže. Mne chutí táto ryžová kaša, nabitá energiou, viac ako samotná ryža. Dobre žujeme, presliňujeme a môžeme spozorovať, koľko cennej vlákniny celozrnná ryža vlastne obsahuje.

Uvádzam, čo k tomu hovoria čínske pramene:

Získavanie postnebeskej esencie zo stravy

Na úrovni stravovania môžete vyskúšať kedykoľvek budete oslabený recept Congee kaše. Postup prípravy je nasledovný:

  1. Zoberte za pohár ryže (najlepšie natural) a pridajte osem až desať pohárov vody, štipku kvalitnej hrubozrnnej morskej soli.
  2. Postupne priveďte do varu na živom ohni (plyn alebo drevo nie elektrická platňa!) a následne stíšte plameň na minimum tak, aby vám v uzavretom hrnci s pokrievkou kaša len veľmi jemne niekoľko hodín prebublávala.
  3. V prípade potreby doplňte vodu.
  4. Ryža by sa mala rozvariť a výsledkom bude hustá ryžová polievka určená na konzumáciu.
  5. Postupným pomalým procesom varenia dôjde k nazhromaždeniu veľkého množstva energie, pričom samotná substancia vo forme rozvarenej ryže bude veľmi ľahko stráviteľná.
  6. Ak máte chuť kašu dochutiť, môžete k nej pridať na pare pripravenú zeleninu, prípadne podávať s povarenými orechovinami, najmä čierny sezam.
  7. Skúste napríklad kombináciu congee kaše s čiernym sezamom (výborne dopĺňa krv a vyživuje obličky) a pridajte k tomu sušenú kustovnicu čínsku (Goji), ktorá podporuje funkciu obličiek a pečene a je známou plodinou podporujúcou dlhovekosť.

Takýto pokrm je veľmi vitálny pri oslabení, regenerácii po chorobách, operáciách, ako aj pri črevných a tráviacich problémoch.

Viktor