Skip to Content

Harmonické stravovanie podľa tradičnej čínskej medicíny

Správne sa stravovať je naozaj umenie. Nie je v tom však zase až tak veľa zložitého, ide len o to uvedomiť si, čo nášmu telu prospieva a čo mu škodí a zmeniť tak svoje zakorenené návyky. To býva najťažšie, lebo človek je od prírody pohodlný a hľadá vždy tisíce dôvodov na to, aby ospravedlnil svoje prehrešky. V opačnom prípade je mu však odmenou nezabudnuteľný pocit sviežosti, sily a radosti z kvalitného života v dôsledku telesného a duševného zdravia.

Každé jedlo pôsobí totiž ako liek a kto nezmení svoj spôsob stravovania, tak mu lieky ( ako bylinné, tak chemické ) nie sú nič platné. ” Z troch desatín lieči liek, zo siedmich desatín správna životospráva,” hovorí jedno čínske príslovie. Tak veľkú váhu prikladá čínska medicína tomu, čo prejde dovnútra našimi ústami.

Z kvalitnej potravy sa potom vyrába aj kvalitné ” palivo ” ( energia a krv ), ktoré je nutné pre zdravý chod organizmu. Naopak, nekvalitná strava predstavuje príčinu mnohým chorobám, o ktorých by sme sa pôvodne ani v kútiku duše nedomnievali, že môžu byť spôsobené stravou. Zoznam týchto chorôb by mohol byť nekonečný.

Kvalitná strava nie je to, čo nám chutí, ale to, po čom sa cítime dobre. Platí zásada, že dobré jedlo (vhodné pre náš organizmus) je také, po ktorom sa cítime lepšie ako pred ním ! Už z tohto vyplýva, že ak je človek po jedle unavený, ospalý, nafúknutý, s pocitom ťažoby v bruchu, tak toto jedlo nebolo pre neho to pravé orechové, alebo že jeho zažívací trakt nie je v poriadku. Za trávenie totiž zodpovedá (podľa čínskej medicíny) hlavne dráha žalúdka a sleziny. Dráha sleziny je vôbec najdôležitejšia v produkcii životodarnej energie QI a krvi, ktoré potom rozosiela do všetkých ostatných orgánov a okrskov nášho tela a zároveň prebytky tejto potravnej esencie ukladá do rezervy na horšie časy a to do dráhy obličiek.

Naopak, v prípade oslabenej dráhy sleziny (napr. v dôsledku nevhodnej stravy) sú na pomoc trávenia povolané (životné zásoby) rezervy z dráhy obličiek a celkový energetický potenciál organizmu tak postupne klesá a úmerne tomu aj kvalita života. K tomu, aby dráha sleziny mohla úspešne plniť svoju funkciu, potrebuje tzv. vnútorné sucho , tzn. že jedlá, ktoré prinášajú tzv. vlhko do organizmu (uvedené ďalej), oslabujú trávenie. Tieto jedlá totiž spôsobujú močaristý terén, v ktorom sa správna funkcia dráhy sleziny doslova ” utopí ” . V tomto teréne sa potom darí aj rôznym mikróbom, vírusom a plesniam a začarovaný kruh je dokonaný.

Jedlá, ktoré najviac zaťažujú dráhu sleziny, lebo prinášajú nadmerné vlhko, chlad a teplo do organizmu, sú tieto:

-všetky jedlá z bieleho cukru a z bielej múky ( t.j. sladkosti, cukrovinky, čokolády, biely chlieb, biele pečivo, vaječné cestoviny )
-všetky výrobky z kravského mlieka ( mlieko, šľahačka, syry, jogurty, tvaroh, cmar, maslo …)
-všetky pečené, vyprážané, grilované a fritované jedlá ( mäso , syry , hranolky, steaky … )
-všetka surová zelenina a ovocie
-všetky chladné a sladké nápoje, zmrzlina.
Neznamená to však úplný zákaz jedál z tejto skupiny, len ich obmedzenia v rozumnej miere tak , aby sa človek cítil spokojný a teda aj zdravý.

 

Jedlá, ktoré posilňujú dráhu sleziny, lebo vyživujú energiu a krv a vylučujú nadmerné vlhko, teplo a chlad z organizmu, sú tieto :

-všetky obilniny ( pšeno, pohánka, celozrnná ryža, špalda, ovos, krúpy … )
-všetky strukoviny ( šošovica, hrach, fazuľa, sója … )
-korenia ( škorica, zázvor, koriander, sladké drievko )
-všetky varené , dusené a naparované jedlá ( mäso – hlavne biele, ryby, hydina, zelenina – hlavne mrkva a tekvice, najlepšie oranžová Hokaido )
-polievky z hydiny ( obzvlášť zo sliepky, perličky, morky … )
-tekvicová zelenina (cuketa, tekvica … )
-všetky jedlá neutrálnej, nevýraznej chuti

Zdá sa vám to nemožné sa takto zdravo na Slovensku stravovať ? Stačí navštíviť najbližšiu predajňu zdravej výživy, či vegetariánsku reštauráciu a vaše srdce určite zaplesá nad ponukou biopotravín, o ktorých ste predtým nemali ani poňatia. Znovu zdôrazňujem, že ide len o to viac sa o túto problematiku zaujímať a nenechať sa odradiť či znechutiť tzv.  jedákmi zo svojho okolia. Koniec koncov toto sú len všeobecné odporúčania, nejedná sa o žiadnu univerzálnu a jedine správnu diétu, vždy je všetko individuálne – čo vyhovuje jednému, nemusí tiež vyhovovať druhému. Každý si musí vysledovať svoj jedálniček sám a naučiť sa vycítiť akýmsi šiestym zmyslom, čo mu prospieva a čo nie. K tomu slúžia aj tieto odporúčania, ktoré sú zistené čínskymi lekármi po tisícročia. Číňania si neželajú žiadnu askézu, nič nezakazujú ani neuprednostňujú , len odporúčajú tak, aby všetko bolo na prospech človeka. Preto aj ich zákonitosti sú úplne logické, napr. v zime by sa malo jesť viac mäsa, ktoré zahrieva organizmus, naopak v lete zase viac ovocia a zeleniny, ktoré organizmus ochladzuje a pod.

Ideálny jedálniček by mal (podľa zásad čínskej medicíny ) vyzerať nasledovne:

Ráno: je najdôležitejším pre dráhu sleziny a teda aj pre jedlo. VŽDY by mal človek raňajkovať a to pokiaľ možno v rovnakú hodinu, nie v zhone a mal by si urobiť na jedlo čas. Po ráne sa odporúča vždy teplé jedlo, najvhodnejšia je kaša z pšena, ryže (alebo varené obilné vločky alebo polenta ) so škoricou a duseným ovocím (alebo hrozienkami alebo kompótom ) , eventuálne so zeleninou, čerstvými bylinkami a hubami, uvarená vo vode a predtým 3x sparená vodou (200g pšena) , ktorá dokonale zasýti, je diétna a navyše perfektne posilní slezinu a vysuší nahromadené vlhko v organizme. Človek sa potom cíti ľahký, plný elánu a s radosťou vyráža do nového dňa ústrety novým zážitkom. Počas niekoľkých dní sa vytráca nutkavá chuť na sladké a po niekoľkých týždňoch zmizne aj nadváha ! Pre milovníkov mäsa je možné raňajkovať aj polievku z hydiny, doplnenú zeleninou alebo pšenom.

Poludnie: po sýtych raňajkách až tak veľký hlad napoludnie už nie je, a preto je možné zvoliť napr. len ľahký zeleninový sendvič, či zeleninové rizoto z celozrnnej ryže, či dusené mäso so zeleninou a mrkvou.

Večer: pokiaľ možno opäť v pravidelnú dobu (najlepšie okolo 18.00 hod.) sa odporúčajú napr. celozrnné bezvaječné rezance so zeleninou a hubami či tofu . Okolo 20.00 hod. je možné si dopriať trochu prirodzene sladkého na dobrú pokojnú noc ako sú napr. sušené nesírené hrozienka, marhule, figy, kokosové plátky a pod.

Prekyslenie je produktom zlého trávenia, či nekvalitnej stravy ( jednostranné, zaťažujúce, nadmerné – sladkosti, biele pečivo, mliečne výrobky, údeniny, konzervy, grilované, vyprážané a pečené mäsá a pod. ) a vytvára všetky predpoklady k vzniku už spomínaného bažinatého podhubia, ktoré pôsobí priam deštruktívne na všetok organizmus a je príčinou celého radu chorôb ( zápalov, nádorov, chronických a opakovaných ochorení atď. ). V prípade týchto tráviacich a zažívacích ťažkostí (vrátane obezity ) je potrebné zmeniť svoju životosprávu podľa vyššie uvedeného jedálnička. Ak sa problémy upravia, je vhodné aj naďalej sa stravovať podľa zásad správnej výživy, napr. metódou delenej stravy . ( Viac v knihe U. Summová : Veľká kuchárka oddelenej stravy – nakl . Euromedia ) .

Strava by mala byť striedma, pestrá a pravidelná.

Mali by sme jesť tak dobre, aby sa nám aj dobre žilo. Jedlo by malo byť vždy pôžitkom, zážitkom a prinášať radosť. Nech na to nikdy pri svojich gurmánskych výletoch a spanilých jazdách po jedálnych lístkoch nezabúdajte!

Prajem veľa zdravia

Michal Bojarský

http://www.gemerland.sk/?p=37249

Uverejnené s povolením autora

Viktor