Skip to Content

Voda základ života

Šesťdesiatpäť percent ľudského tela tvorí voda. Každá naša bunka pláva vo vode a obsahuje vodu. V našom organizme sa nachádzajú dve dôležité hydrosiete - obehová sústava a lymfatický systém. Piť vodu znamená udržiavať tieto dva systémy čo najčistejšie. Čím menej vody vypijeme, tým je väčšie i riziko ukladania lipidov na vnútorných stranách ciev, ktoré časom môžu viesť k infarktu, arterioskleróze a k mozgovej príhode. Preto sa odporúča vypiť dva litre vody denne. Niektorým ľuďom sa odporúča piť aj viac ako dva litre vody denne. Ide o ľudí, ktorí majú zvýšenú hladinu cholesterolu a majú problémy s obličkami, športovci a ľudia, ktorí pracujú v horúcich prevádzkach a tí, ktorí sa nadmerne potia a samozrejme počas letných horúčav. Viac ako tri litre by mal piť tí, ktorí konzumujú veľa alkoholu, fajčia a sú permanentne intoxikovaní.

 

Voda nie je len to čo pijeme, ale je obsiahnutá aj potravinách, napríklad :

chlieb

35%

ovocie

80 - 85%

zelenina

90 - 95%

červené mäso

50 - 60%

hydina

70%

ryby

75 - 80%

šunka surová

25%

šunka varená

65%

 

Dnes je na pultoch obchodov veľký výber minerálnych vôd ,ale pri ich výbere ,by sme mali brať do úvahy svoj zdravotný stav a možno nám pomôžu aj nasledujúce údaje.

 

Čo všetko dokáže vhodne vybratá minerálna voda ?

Typ

Ťažkosti

Hľadajte na etikete

Spevňujúca kosti

osteoporóza, krehké kosti, zlomeniny

obsah vápnika / Ca/ by mal byť vyšší ako 150 mg/l

Zaháňajúca únavu

anémia, silná menštruácia, nervové poruchy

bohatá na magnézium, obsah magnézia / Mg/ by mal byť vyšší ako 50 mg/l

Upokojujúca

stres, únava, nespavosť, nervové poruchy

obsah magnézia / Mg/ by mal byť vyšší ako 50 mg/l

Regenerujúca a pre deti

útla postava, časté zlomeniny

obsah vápnika / Ca/ by mal byť vyšší ako 150 mg/l

Pre pekný úsmev

zubný kaz, citlivé ďasná

voda bohatá na fluór, obsah fluóru / F/ musí byť vyšší ako 1 mg/l

čistiaca obličky

obličkové alebo žlčníkové kamene, poruchy obličiek

voda slabo mineralizovaná

Chrániaca fajčiarov

závislosť od nikotínu alebo intoxikácia smogom

odporúča sa voda s čo najvyšším obsahom magnézia, neutralizuje voľné radikály, obsah magnézia/ Mg/ by mal byť vyšší ako 50 mg/l

Bojujúca s ukladaním tuku

nadváha, celulitída, zadržiavanie vody

voda s nízkym obsahom soli, obsah sodíka/Na/ by nemal byť vyšší ako 20mg/l

Znižujúca tlak

vysoký krvný tlak, srdcovocievne ochorenia

odporúča sa voda s nízkym obsahom sodíka a vysokým obsahom magnézia, obsah sodíka/Na/ by nemal byť vyšší ako 20mg/l, obsah magnézia/ Mg /by mal byť vyšší ako 50 mg/l

 

Typ

Obsah

Bohaté na oxid uhličitý CO2

Minerálky s obsahom oxidu uhličitého (od 0,5 g/l) majú príjemnú chuť, podporujú vylučovanie žalúdočných štiav a uľahčujú trávenie. Napomáhajú vstrebávaniu ďalších minerálov ale aj niektorých liekov. Ale pozor : keď je tohto oxidu priveľa (od 3g/l), môže spôsobiť pálenie záhy, bolestivé gŕganie, či dokonca búšenie srdca.

Bohaté na sodík (Na)

Takýchto minerálok sa nemusíte obávať, aj keď lekári varujú pred nadmerným solením, je rozdiel medzi sodíkom v kuchynskej soli a sodíkom v minerálke, kde je skombinovaný napríklad s hydrogenuhličitanmi a horčíkom. Takáto minerálka dokáže neutralizovať žalúdočné kyseliny, zvyšovať účinok inzulínu, preto je vhodná pre všetkých, ktorí majú žalúdočné problémy alebo cukrovku. Lekári ju odporúčajú aj pri liečbe močových kameňov a pri zápale močových ciest. Pokiaľ minerálka obsahuje nielen veľa sodíka ale aj chloridy ( napr. Vicentka ), je vhodná pri chorobách horných dýchacích ciest, a nie len na pitie ale aj na inhalovanie alebo kloktanie.

Bohaté na vápnik (Ca) a

horčík (Mg)

Môžu používať skutočne všetci, aj tehotné ženy a kardiaci. Takéto minerálky zvyšujú účinnosť antibiotík, pomáhajú pri chronických zápaloch močových ciest.

Bohaté na sírany SO4

Takéto minerálky pôsobia ako preháňadlá ( nad 3g/l - napr. Šaratica ).

 

Viete, že : Minerálna voda musí v 1 litri obsahovať viac ako 1g minerálov. Minerálne vody sa delia na :

slabo mineralizované - obsah minerálov do 5g/l

stredne mineralizované - obsah minerálov od 5g/l do 15g/l

silne mineralizované - obsah minerálov nad 15g/l

Zdravý človek môže piť slabo mineralizované vody bez obmedzenia aj dlhodobo, ale ďalšie dva typy vôd len na odporúčanie lekára. Minerálku pite nechladenú, nalačno, asi dvadsať minút pred jedlom a naraz maximálne dva poháriky.

 

Obsah minerálnych látok u nás predávaných minerálnych vodách - podľa údajov na etiketách :

 

Minerálna voda

Na

Ca

K

Mg

NH4

Fe

HCO3

SO4

Cl

F

NO3

Celk.
min.

AQA

1,66

73,53

*

37,21

*

0,006

*

16

3,7

*

2,7

*

Budiš

360,0

162,9

40,6

0,7

0,4

*

1248,3

357,7

21,6

2,04

*

2291,801

Čerínska

25,5

408,6

8,1

67,9

*

*

1659,6

5,5

6,8

0,5

*

2218,4

Hanácka kyselka

249,2

283,8

15,98

65,81

*

3,748

1602

0,23

180,7

2,93

*

*

Harmanecká

2,5

61,8

1,2

15,7

*

0,2

207,4

46,5

2,7

0,05

8,5

363,52

Kláštorná

71,0

290,5

15,6

74,1

*

*

1340,5

88,5

14,5

*

0,5

1932,1

Korytnica

10,0

112,87

2,25

39,47

*

*

480,51

65,00

5,32

0,24

*

740,25

Lucka

1.5

62.3

*

35.2

4.7

*

*

16.5

*

0.15

*

*

Magnésia

5,001

36,69

2,039

236,3

*

*

1292

25

3,949

0,134

*

1665

Mattoni

96,7

62,4

*

18,0

*

*

541,0

51,7

12,9

1,9

*

855

Mitická

44,0

368,7

2,7

114,8

*

0,0

1732,9

11,4

20,9

*

4,4

2317,0

Ondrášovka

32,32

220,30

1,521

22,98

*

*

856

14,21

5,23

1,529

0,31

1156

Salvator

243,0

410,40

36,8

153,2

*

*

2366,6

145,0

110,4

1,10

*

3494,62

Slatina

165,0

130,3

53,4

36,5

*

1,2

682,0

163,0

106,4

0,6

*

1372,6

Santovka

380,5

215,3

45,0

66,8

*

1,5

1462,5

250,0

177,3

1,4

*

2664,1

Sulinka

1100,30

287,70

43,25

344,30

*

*

5555

1,1

*

*

2,0

7481,7

Theodora

42,0

220,0

*

76,0

*

*

1050,0

*

*

*

*

1410,0

Toma

*

47,8

*

11,7

*

*

*

*

8,5

*

10,4

*

Zlatá studňa

*

34,5

*

14,3

*

0,02

*

24,7

4,0

*

7,0

*

údaje sú v miligramoch na liter vody

 

Spracovala Mudr. Gabriela Mitterpachová

Komentáre

Voľby prehliadania komentárov

Vyberte si, ako chcete zobrazovať komentáre a kliknite na "Uložiť zmeny".

Koľko vody piť

No v poslednej dobe sú k dispozícii už informácie ktoré upozorňujú aj na nevhodnosť pitia veľkého množstva vody. Čo to je veľké množstvo vody k tomu sa vyjadrujú opatrne. Ale je to asi ako zo všetkým. Ani množstvo vypitej vody netreba preháňať. Môj súkromný názor je že oveľa menej ľudí bude piť nadmerné množstvá vody ako je to naopak. Niektorí odporúčajú si dať niekde poruke pohár s vodou a celý deň po troche popíjať vodičku. Aspoň pre mňa je to jedno s najlepších riešení, pretože vtedy dodržím pitný režim aspoň na 80% :-) ---------- Veľa dobrého praje Juraj Voda o Vode