Skip to Content

kremík

Názov

Silicium, Si

Všeobecne

Kremík je druhý najrozšírenejší prvok v prírode a súčasne jeden z najdôležitejších stopových prvkov. V ľudskom tele sa vyskytuje najčastejšie vo forme kyseliny kremičitej, a v množstve asi 1 g. Kremík plní v ľudskom organizme mnohoraké funkcie, ktoré vyplývajú z vlastností tohto prvku. Je schopný viazať vodu, zlučuje sa s mnohými zlúčeninami a vytvára pevné štruktúry.

Funkcie:

  • kremík je potrebný na tvorbu kostí (spolu so zinkom a meďou ), spojivových tkanív zdravých nechtov, kože, vlasov, podporuje zabudovávanie vápnika do kolagénovej matrice v začiatočnej fáze stavby kostí, chráni pred osteoporózou

  • je dôležitý na udržanie pevnosti ciev a hrá hlavnú úlohu pri prevencii srdcovo-cievnych ochorení, chráni pred lámavosťou drobných ciev a zvyšuje ich pružnosť

  • chráni pred alergiami

  • kyselina kremičitá aktivuje fagocytózu (podobne ako selén ), podporuje hojenie rán, lieči zápaly a posilňuje imunitný systém

  • tlmí škodlivý vplyv hliníka a chráni pred Alzheimerovou chorobou

  • chráni pred tvorbou močových kameňov a pred zápalmi močových ciest

  • chráni pred krvácaním pri liečení tuberkulózy pľúc a pri ich zápaloch

  • omladzuje a chráni telové štruktúry pred strnutím

     

     

Denná potreba

Denná dávka kremíka sa odporúča v množstvách: u detí do 18 rokov 20-30 mg, u dospelých 25-30 mg a u ľudí nad 60 rokov 30-40 mg.

Výskyt

Zdroje kremíka sú: cesnak(47), cibuľa(47), paprika(6,7), pažítka(14,3), petržlenová vňať(12), pór(14,4), rajčiny(2,3), šalát(16), špenát(34), uhorky(5,6), banán(7,8), melón cukrový(8,2), ríbezle červené(7,7), ríbezle čierne(4,2), šípky(9,4) a višne(5,1). Najvyšší obsah má ovos - celé zrno(425), jačmeň, pšenica - celé zrno(8) a žito(9). Údaje sú uvedené v mg/100g. Obrusovaním pšeničného zrna sa kremík podstatne redukuje. U ostatných druhov zeleniny a ovocia sa obsah kremíka pohybuje od zanedbateľného množstva do 3,6 mg/100g.

Príznaky pri nedostatku

Nedostatok kremíka v organizme sa môže spomaliť rast, vývoj kostí zubnej skloviny, spôsobuje poruchy tvorby kolagénu, kostí, zdravej kože a ciev, pri jeho nedostatku dochádza k osteoporóze, vypadávaniu vlasov, lámavosti nechtov, starnutiu pokožky, artérioskleróze, k zvyšovaniu lámavosti a priepustnosti ciev vrátane vlásočníc, spomaľuje sa hojenie rán a hnisavých ohnísk. Nedostatok kremíka urýchľuje starnutie a zhoršenie kvality života. Nízku hladinu kremíka majú aj ľudia postihnutí tuberkulózou.

Nedostatok kremíka v organizme je zapríčinený najmä nízkym obsahom kremíka v potravinách pestovaných na pôdach s nízkym obsahom kremíka, ale aj priemyselnou úpravou potravín, pri ktorej sa ľahko vyplaviteľné frakcie kremíka vo vode z potravín vyplavujú. Preto je potrebné obsah kremíka sledovať a doplňovať vhodnou úpravou stravného lístka, prípadne doplňovaním vo forme prípravkov.

Zdroj: Dušan Zachar, Humánna výživa II.