Skip to Content

Vplyv troch gún

 Jógový prístup k stravovaniu má rovnaké korene ako ájurvéda - tradičný indický medicínsky systém. Obe učia, že vesmír vznikol zo vzájomného pôsobenia troch prvopočiatočných vlastností známych ako guny. Ide o tieto tri kategórie - radžas (energia), tamas (stagnácia) a sattva (súlad a rovnováha). Tieto guny sú obsiahnuté vo všetkom - vo vzduchu, v zemi, v živočíchoch, rastlinách, ľuďoch, potravinách a dokonca aj v neživých predmetoch.

Každá s týchto troch gún má svoju vlastnú povahu. Radžas je horúca, prudká, energická a mocná. Tamas je pomalá, chladná, nehybná a pretrvávajúca. Sattva je čistá, hojivá a svetelná - ide o jas, o rovnováhu tamasu a radžasu. Hoci všetky tri guny sú obsiahnuté v každom z nás, jedna z nich vždy prevláda a ovplyvňuje naše konanie, myšlienky a túžby. Človek napokon prekoná vplyv troch gún a oslobodí sa - no až keď dosiahne osvietenie.

Účelom jógového stravovania je uviesť guny do rovnováhy. V každej potravine sú zastúpené všetky tri guny, pričom jedna prevláda. Rovnováha gún v potravinách sa môže meniť, napríklad čerstvá hruška je sattvická, keď je však uvarená alebo prezretá, vzrastie jej tamasická vlastnosť.

Nastolenie rovnováhy

Prísne vzaté, základom jógového stravovania by mali byť zdraviu prospešné, výživné sattvické potraviny. To však prastaré texty predpisujú ľuďom, ktorí svoj život úplne zasvätili jóge. My ostatní by sme mali zistiť, ktorá guna dominuje v našom konkrétnom prípade. Určuje to celý rad faktorov vrátane našej práce, osobnosti a dokonca aj podnebia, v ktorom žijeme.

Proces stanovenia našej dominantnej guny je zložitý, a aby mu človek úplne porozumel, musí sa poradiť s odborníkom na ájurvédu. Môže sa však pokúsiť aspoň trochu prispôsobiť svoje stravovacie návyky vlastnej osobnosti a životnému prostrediu. Ak má radžasickú povahu - je vznetlivý a plný energie, na dosiahnutie sattvy, čiže rovnováhy, potrebuje sattvickú a tamasickú stravu. Ak cíti, že je rozpálený, vystresovaný alebo prepracovaný, mal by takisto znížiť podiel radžasickej stravy. Ak žije v chladnom podnebí a má sedavé zamestnanie, možno potrebuje jedávať viac zohrievajúcej radžasickej stravy.

Svoje úsilie môžete nasmerovať k dosiahnutiu sattvy - rovnováhy. Zmeny v stravovaní by sa mali robiť v spojitosti s cvičením ásan, lebo tie takisto pomáhajú dospieť k sattve.

Strava typu sattva

Takáto strava podporuje rovnováhu v tele i mysli. Jedávaním množstva sattvických potravín dospejeme k pokojnej mysli v zdatnom tele a k harmonickému prúdeniu energie medzi nimi. K sattvickým potravinám patria obilniny a výrobky z nich, celozrnný chlieb, čerstvé ovocie, ovocná šťava, čerstvá zelenina, mlieko, maslo, syr, med, orechy, semená, bylinky (vrátane bylinkových čajov) a voda.

Jedlá s vlastnosťou tamas

Bývajú kyslé, suché alebo staré. Keď sa človek naplno venuje jóge, mal by sa takejto strave vyhýbať pre jej škodlivý vplyv na duchovno. Na druhej strane však ájurvéda uznáva, že jej konzumácia môže mať upokojujúci účinok na človeka, v ktorom prevláda radžas. Medzi potraviny z kategórie tamas sa zaraďujú huby, mäso, cibuľa, cesnak, fermentované potraviny, ako je ocot, znovu ohrievané jedlá a prezreté alebo zatuchnuté potraviny. Tamasický je aj alkohol. Viac takýchto vlastností nadobúdajú aj sattvické potraviny vyprážané na oleji.

Potrava z kategórie radžas

Spravidla je ostrá, horká alebo kyslá, prípadne suchá či slaná. Ak máte radžasický temperament, po je použití budete rozrušenejší alebo vystresovaní. Na druhej strane, ak ste leniví a letargickí, môže vám dodať viac energie. Za radžasické potraviny sa považuje káva, čokoláda, čaj, soľ, ryby, vajcia, čili papričky, bylinky s intenzívnou arómou a štipľavé koreniny.

Priaznivé účinky vyvažovania gún

Konzumácia vyváženej jógovej stravy, v ktorej sa berie do úvahy vplyv troch gún, napomáha udržať si štíhlosť, zlepšiť ohybnosť a prehĺbiť fyzické zdravie a pohodu. Jógové stravovanie zvyšuje kladný účinok prány v organizme a vedie k jasnosti a sústredenosti mysle. Sú v ňom obsiahnuté všetky prvky potrebné na výživu, liečenie a rozvoj tela bez zaťažovania nadmerným množstvom odpadových alebo toxických látok.

Prevzaté z knihy Jóga pre vás
autor: Tara Fraserová
preklad: Soňa Jagelková
vydal: Ikar
ISBN 80-551-0907-9