Skip to Content

Rytmus striedania aktivity a obnovy

Všetky životné procesy prebiehajú v rytmoch resp. cykloch. Prežívame teda rytmus spánku a bdenia, nádychu a výdychu, srdečného tepu. Poznáme rytmické zmeny vyvolané produkciou hormónov, pri procesoch tvorby a odbúravania v tele, v dominancii mozgových hemisfér, pri cyklickom aktivovaní zažívacích procesov a v činnosti orgánov. Pri výskumoch, ktoré vykonávala americká armáda, najrôznejší biológovia, endokrinológovia, vedci z oboru genetiky, psychológie práce a neurológie, bol objavený základný rytmus, ktorý je zakódovaný a riadený kyselinou deoxyribonukleovou a je spoločný všetkým vyššie vyvinutým životným formám. Tým rytmom je striedanie aktivity a obnovy. Po 90 až 120 minútach aktivity potrebuje organizmus asi 20minútovú prestávku, aby sa opäť zregeneroval.

V tejto dobe sa obnovujú napr. mediátory v nervových bunkách, enzýmy a hormóny, ktoré sa behom fáze aktivity spotrebovali, vylučujú sa odpadové produkty metabolizmu a telo podniká všetko, čo je nevyhnutné, k tomu, aby mohlo v budúcich dvoch hodinách bez problémov fungovať. My ľudia však máme schopnosť ignorovať signály, ktoré nám telo dáva, keď je čas k regenerácii, a tak môžeme v našom organizme vyvolať masívne problémy. Keď pravidelne predlžujeme fázu aktivity na úkor fázy obnovy, vzniká typický model poruchy známy ako „stresový syndróm".

Vyššie zmienení vedci popísali štyri stupne tohto procesu:

1. stupeň: Klesá koncentrácia, dostavuje sa zívanie, únava, apatia. Telo tým prejavuje túžbu po prestávke na regeneráciu. Zásoby došli a telo volá po ich doplnení. Ak sa prestávka nekoná, nastane prechod na 2. stupeň.

2. stupeň: Telo musí zvoliť núdzový program, ktorý mobilizuje rezervy a je určený k tomu, aby bolo v životu nebezpečných situáciách pripravené na boj alebo útek. V tejto situácii preberajú velenie stresové hormóny. Často vďaka tomu môžeme lepšie pokračovať v práci, pretože máme náhle k dispozícii viac energie než predtým. To nás učičíka do pocitu bezpečia - únava je preč - ale tento stav vedie nezadržateľne na 3. stupeň.

3. stupeň: Pokiaľ si neurobíme prestávku, musí telo siahnuť ešte hlbšie do energetických zásob, aby bolo tvárou v tvár tomuto „trvalému stresu" schopné obstáť. Na tejto úrovni zmobilizuje nervovú sústavu spôsobom, ktorý je určený pre extrémne prípady. Súčasťou tohto procesu je produkcia endorfínov a neurotransmiterov, ktoré umožnia maximálne výkony. Túto situáciu prežívame ako silný impulz, ktorý odstráni všetka emocionálne bariéry, dodá nám zdanlivý pocit „neporaziteľnosti" a „neobmedzených schopností" a navodzuje skutočnú závislosť. Workoholik je závislý na týchto omamných látkach, ktoré produkuje jeho vlastné telo a ktoré sú príbuzné s drogami na báze ópia (morfium, heroín). V tejto eufórii, ale často nesprávne odhadneme situáciu, dochádza k nehodám, sme škriepny atď., čo sú následky vypotrebovaných zásob energie a skresleného vnímania skutočnosti. Túto fázu môže telo udržať len krátko. Nasleduje 4. stupeň.

4. stupeň: Celý systém sa postupne rúca, čo vedie k výpadkom najrôznejšieho druhu - strata koncentrácie, chronická únava, žalúdočné ťažkosti, poruchy srdečnej činnosti a obehového systému, závrate a úrazy spôsobené zlou koordináciou pohybov, depresia, strata sebavedomia... Mnohí, aby sa tejto fáze vyhli siahajú k povzbudzujúcim prostriedkom, či už legálnym, ako káva, alebo nelegálnym a vystupňujú tým ďalší vývoj 4. fázy, čím si ešte privodia stratu výkonnosti a zdravia.

 

Obnova

Riešením tohto tak rozšíreného problému je urobiť si po každých 90 - 120 minútach aktívnej činnosti 20minútovú prestávku. Prestávka znamená, že sa natiahneme a nerobíme nič. Až potom naskočí geneticky riadený program regenerácie. Vhodné je, ak sa pri tom ani netrápime myšlienkami a starosťami. Úplne vypneme, môžeme však preciťovať a prežívať, akoby zvnútra, svoje telo, k čomu myslenie nepotrebujeme. Vtedy sme zároveň v prítomnom okamžiku, od ktorého nás myslenie ako clona oddeľuje. Realita bytia sa nachádza len v prítomnom okamžiku.

Pri normálnej pracovnej záťaži stačí, ak budeme v priebehu dňa takto relaxovať 20 minút. V obdobiach intenzívnej koncentrácie a práce trvajúcej niekoľko dní sa odporúča dodržiavať rytmus 120 minút práce - 20 minút odpočinku, aby sme mohli byť maximálne výkonní aj dlhšiu dobu.

Môžeme si dobre predstaviť, že v budúcnosti v každej kancelárii a v každom nákupnom stredisku, v každej továrni i ordinácii, kde zamestnanci i šéfovia strávia týchto 20 minút vo vhodnom prostredí, stúpne všeobecná výkonnosť a nálada a súčasne nebude dochádzať k chybám v dôsledku narušenej koncentrácie a podstatne sa zníži chorobnosť. Podľa tejto vízie budú mať ľudia zamestnaní v podobných zariadeniach voči sebe harmonické vzťahy, nebudú trpieť stresom, nebudú drancovať vlastné zdroje a budú tráviť svoj čas v práci s radosťou a dobrou motiváciou.

 

Preložené a mierne upravené podľa knihy Dr. Andreas Jell: Tachyon - klíč ke zdraví, 2005

 

F.Ž. v Bratislave, 14. august 2007

Komentáre

Voľby prehliadania komentárov

Vyberte si, ako chcete zobrazovať komentáre a kliknite na "Uložiť zmeny".

No takýto pohľad na vec mi

No takýto pohľad na vec mi už dávno niekto nepodal. Viem o tom, že si mám robiť prestávky a odpočinúť si, ale veľakkrát to záleží na tom, ako mi to niekto vysvetlí, aj človek to hneď ináč prijíma. ---------- Veľa dobrého praje Juraj Voda o Vode