Skip to Content

Vitamíny z ovocia a zeleniny

Ak ste sa na základe predchádzajúceho článku rozhodli dať tabletkovým vitamínom zbohom, blahoželám vám k vášmu rozhodnutiu. Pravdepodobne ste sa súčasne rozhodli, že si vitamíny budete dopĺňať prirodzenejšou formou, a to prostredníctvom vhodne zvolenej stravy.

Najväčším prírodným zdrojom vitamínov je práve ovocie a zelenina. Veľa sa v dnešnej dobe diskutuje o tom, ktoré ovocie a zeleninu je potrebné konzumovať a ešte viac o tom koľko gramov denne človek potrebuje pre udržania dobrej kondície a zdravia. Všeobecne platí, že i pár gramov denne prinesie svoj osoh, no čo sa týka optimálnej dávky, tak tá sa pohybuje okolo 400g.

Polkila ovocia a zeleniny sa iste zdá byť veľa - veď kto by na posedenie toľko vyvládal skonzumovať? Dobrá správa je, že túto dávku nie je potrebné zjesť naraz, ale je možné si ju rozdeliť na viac častí a tak napr. na raňajky si môžeme dopriať k jedlu paradajky, na desiatu jablko, na obed k hlavnému jedlu chutný zeleninový šalát.

Vieme už koľko zeleniny a ovocia máme konzumovať a kedy, no nevieme ktoré ovocie a zelenina je pre nás najvhodnejšie.

Prvým kritériom pre naše rozhodovanie by mala byť rôznorodosť. Ideálne je si vytvoriť vyvážený jedálny lístok obsahujúci rôzne druhy ovocia a zeleniny. Nejesť výhradne iba jeden druh dlhodobo, ale ich postupne prestriedávať a vzájomne kombinovať.

Druhé kritérium pre pomoc pri rozhodovaní o tom, ktoré ovocie a zeleninu uprednostniť, vychádza z toho v akej zemepisnej šírke a dĺžke žijeme. Ak konkrétne ovocie a zelenina rastie v našom podnebnom pásme, malo by tvoriť prevažujúcu časť nášho jedálnička. Ak napr. žijeme na Slovensku, tak by sme mali uprednostniť klasické ovocie akým sú: jablká, hrušky, slivky atď. a exotické citrusové ovocie akým sú: pomaranče, grepy, kiwi atď. jesť skôr príležitostne.

Tretie kritérium pre výber ovocia a zeleniny vychádza z faktu, že v dnešnej trhovej ekonomike sa záhradkári a pestovatelia ovocia a zeleniny snažia maximalizovať svoje zisky a často sa preto nepozerajú na toho, kto bude ich ovocie a zeleninu konzumovať. Z tohto dôvodu siahajú po umelom hnojení a chemickom postrekovaní svojej úrody, aby sa tak vyhli škodcom a rôznym pliesniam. Je jasné, źe časť týchto chemických látok aj po dôkladnom umytí zostane v plode. Ak sa vo vašom okolí nachádzajú biopotraviny a vaša peňaženka vám to dovolí, oplatí sa preto uprednostniť šetrne vypestované ovocie a zeleninu z biologicky strážených záhrad.

Nech sa rozhodnete akokoľvek, držím vám pri zmene vášho jedálnička palce, nech vám zmena stravovacích návykov vydrží dlhodobo.

Rastislav Škultéty

Zaujímavosti o niektorých druhoch zeleniny a ovocia:
- vitamíny v zelenine
- vitamíny v ovocí

Komentáre

Voľby prehliadania komentárov

Vyberte si, ako chcete zobrazovať komentáre a kliknite na "Uložiť zmeny".

čerstvé zeleninové šťavy odporúčam

zeleninové nápoje sú u nás ako keby tabu, ale kto ich vyskúša, tak od nich už neodíde.