Skip to Content

Surová ovsená kaša – Müsli

Chcel by som sa podeliť so svojimi skúsenosťami s prípravou raňajok z ovsených vločiek. Ovos je medzi obilninami známy, okrem iných liečivých účinkov, tiež svojim najvyšším obsahom betaglukánu, prírodného polysacharidu, ktorý podporuje imunitu. Jedna šálka obsahuje až niekoľko gramov betaglukánu, čo je jeho lacný zdroj.

Postupne som dospel ku kombinácii, ktorá mi chutí, myslím že je zdravá a vyvážená a obsahuje aj prísady bohaté na fytochemikálie, hlavne škoricu a zázvor, ktoré pôsobia proti rakovine, zápalom a plesniam a podporujú trávenie. Takéto raňajky nás dostatočne zasýtia, dodajú energiu a bez pocitu hladu vydržíme až do obeda.

Aby sa zvýšilo celkové množstvo a využiteľnosť bielkovín vo vločkách doplňujem kašu aj nejakým mliečnym výrobkom alebo sójovým syrom tofu.

Recept je pre 2 až 4 osoby.

 

Ovsené vločky 70 g

Sušené ovocie 30 g

Tvaroh, jogurt alebo tofu 100 g

Jablko alebo iné ovocie 2 ks

Kokos čerstvo nastrúhaný, alebo orechy 70 g

Med alebo melasa 1 PL

Škorica 1 ČL

Ďumbier, resp. zázvor - čerstvá šťava 2 PL

 

PL            polievková lyžica, 15 ml

ČL       čajová lyžička, 5 ml

 

Večer namočíme ovsené vločky, najlepšie vlastnej výroby na nejakom vločkovači , v sklenej miske s troškou vody. Sušené ovocie ako: marhule, hrušky, slivky, figy, datle, hrozienka jablká tiež zvlášť namočíme. Ak namiesto kokosu použijeme nejaké orechy, stačí 40g. Aj tie večer celé namočíme.

Ráno dáme namočené vločky, nakrájané sušené ovocie a rozmrvený tvaroh alebo jogurt do väčšej misy. Na to nastrúhame na hrubom strúhadle 2 očistené jablká, samozrejme so šupou, môžeme použiť aj jeden rozmačkaný banán, či nastrúhanú hrušku alebo iné sezónne čerstvé ovocie. Štvrťku z čerstvého kokosového orechu nastrúhame na jemnom strúhadle (kokos má najviac selénu zo všetkých potravín) alebo nasekáme namočené orechy. Pridáme škoricu, kopcovitú ČL, zázvor a med alebo melasu podľa chuti..

Všetko dobre premiešame a rozdelíme do väčších misiek. Môžeme ozdobiť kúskami ovocia a orechov, či posypať strúhaným kokosom.

 

Poznámky:

 

Hrozienka po namočení vždy dôkladne preberieme, pretože až potom vidíme, koľko nepekných a hnilých sa medzi nimi nachádza. Taktiež lieskovce sa oplatí skontrolovať, pretože dosť často sú medzi nimi plesnivé jadrá, ktoré sú vo vnútri úplne hnedé a môžu obsahovať nebezpečné aflatoxíny. Mandle bývajú po tejto stránke v poriadku

 

Kokosový orech otvoríme tak, že navrchu, najväčší z troch fliačkov je najmäkší a ľahko sa dá prederaviť napr. drevenou čínskou paličkou. Dieru ešte rozšírime pichaním paličkou do strán a sladké kokosové mlieko potriasaním ľahko vylejeme do nejakej misky a použijeme do kaše. Orech chytíme do ruky a ťažkým nožom, tupou stranou, udierame po obvode a po stranách orecha , až škrupinu popraskáme, rozbijeme a vnútro môžeme po častiach alebo celé vybrať. Rozrežeme ho na štvrťky, umyjeme, osušíme a uskladňujeme v otvorenej miske, aby nesplesnivel, v chladničke. Vydrží asi týždeň. Pozor, ak je mlieko nechutné, obyčajne aj orech je už pokazený a môžeme ho reklamovať.

Kokosové orechy sa objavujú na našom trhu okolo Vianoc. V marci a apríli sú už väčšinou vo vnútri pokazené, keďže u nás nie sú skladované v chladených priestoroch.

 

Škoricu, ktorú kúpime v obchode je prášok, či pilinky, dosť neidentifikovateľnej chuti a farby,  vyprchaný a možno aj vylúhovaný. Preto si môžeme urobiť, aj do zásoby, vlastnú škoricu, ktorá nás prekvapí svojou jasnou farbou a ostrou vôňou a chuťou. Škorica obsahuje až 8% proantokianidínov, silných protirakovinných látok, najviac zo všetkých potravín a korenín.

Rolky škoricovej kôry nastriháme stranovými cvikačkami, najlepšie v nejakom väčšom, priehľadnom igelitovom vrecku, aby kúsky nelietali po celej kuchyni. Naštiepané kúsky krátko pomelieme v trieštivom mlynčeku na kávu a potom na jemno pomelieme na makovom mlynčeku. Aby sa nezalepoval pri mletí mlecí systém makového mlynčeka, môžeme ku škorici pridať trochu nejakej suchej obilniny.

 

Zázvorová (ďumbierová) šťava, mimo toho, že nám chuťove vylepší kašu, má proti zápalové, proti rakovinové a proti mikrobiálne účinky. Umytý, očistený, čerstvý zázvor jednoducho nastrúhame na jemnom strúhadle, dáme do kusu nejakej gázy, či záclonoviny a šťavu vytlačíme miernym krútením a potom na plocho silným stláčaním medzi dlaňami. Vytlačenú drť z tkaniny vyberieme, prelejeme trochou vody a ešte raz vytlačíme. Šťavu dáme do pohára od detskej výživy a uložíme do chladničky, kde nám vydrží viacero týždňov. Túto šťavu môžeme na konci pridávať aj do zeleninových polievok.

 

Keď si urobíme do zásoby, škorica nám vydrží mesiace, zázvorová šťava týždne a rozdelené jadro kokosového orecha viacero dní. Takže nás ich príprava nebude každý deň zaťažovať.

 

Ak si chceme kašu ešte vylepšiť, môžeme tvaroh alebo tofu rozrobiť v mixéri s ľanovým olejom a čerstvo rozomletým ľanovým semenom, ako je popísané v článku „Zázračný len" .

„Do mixéru dajte:1 hrnček nízkotučného tvarohu (obsahujúceho max. 2,5 % tuku !) alebo nízkotučného Cottage Cheese; 2 - 5 PL ľanového oleja; 1 - 3  PL  čerstvo rozomletých ľanových semienok (napr. v mlynčeku na kávu alebo mak), dostatok vody, aby to bolo jemné a štipku kayenského korenia".

Potom samozrejme kokos a orechy môžeme v kaši vynechať. Ak urobíme viac, tvaroh s ľanovým olejom a semenom nám v chladničke vydrží minimálne dva dni.

 

 

 

 

Bratislava 20.1. 2009                                                    František Žilinek