Skip to Content

Obilná kaša varená „na sladko".

pre 2 až 3 osoby
 
Podľa tradičnej čínskej medicíny, stravovania podľa piatich elementov, sú pre nás na raňajky obilné varené kaše - na sladko, tým najlepším, najzdravším a najvhodnejším. Sú chutné a dobre a dlho nás zasýtia a zároveň sa po nich cítime ľahko. A v neposlednom rade, je to to pravé a správne, čo uspokojí slinivku a potrebu nášho tela po sladkom.

I keď sa tento recept na prvý pohľad môže zdať zložitejší, uvidíme, že je v podstate veľmi jednoduchý a necháva nám veľký priestor pre našu tvorivosť. Nadchneme nim nielen deti ale aj labužníkov. Starší ľudia a ľudia s tráviacimi problémami si však kašu môžu urobiť strohejšiu a jednoduchšiu, kde k varenému obilnému základu pridávajú len minimum vecí, podľa svojej potreby. Namiesto ovocia možno použiť napr. aj nastrúhanú mrkvu.

  • 70 g obilnín, teda buď 1,5 dcl ovsených vločiek alebo kukuričnej krupice, alebo nejakej pošrotovanej obilniny napr. špaldy, raže, jačmenných krúp, celozrnnej ryže. (Vhodný mlynček na obilniny na kašu, ale aj ľanové semienko je napr. ETA, typ 0067) Veľmi chutné a zdravé je však tiež 0,8 dcl pšena (vždy ho najprv sparíme a zlejeme a až potom varíme v novej vode) alebo pohánky (lámanky). (Pomer vody je asi 1:3 až 1:4).

  • 4 dcl vody (dať toľko vody, aby kaša bola hladká a nie príliš hustá)

  • 25g hrozienok alebo datlí, fíg, či iné sušené ovocie

  • štipka soli

  • 2 lyžičky mletej škorice a/alebo 1/4 lyžičky sušeného zázvoru

  • 1 lyžica medu, alebo javorového sirupu, či melasy na poliatie

  • 1 lyžica masla, alebo 2 lyžice panenského olivového oleja

  • 100 g tofu alebo lyžica tebi alebo 1 menší jogurt, či tvaroh ale aj bryndzu

  • 1 jablko, bánán, či iné čerstvé sezónne ovocie

  • 15 mandlí alebo trochu slnečnicových jadierok, alebo nejaké orechy

 

Večer si dopredu namočíme obilninu do vody. Zvlášť namočíme tiež hrozienka, sušené ovocie a orechoviny. Ráno privedieme obilninu do varu, nezabudneme priliať aj sladkú vodu z namočeného sušeného ovocia, pridáme soľ. Vločky, kukuričnú krupicu a pošrotovanú obilninu treba častejšie miešať, hlavne spočiatku, aby nezhrudkovateli a sa nepripálili. Kašu robíme skôr redšiu, ak treba počas varenia prilievame trochu vody, aby moc nelepila a bola hladká, asi ako krupičná kaša - na tanieri potom ešte zhustne. Po 5 min. varu pridáme prebraté namočené hrozienka (niekedy sú medzi nimi aj nahnilé) a nakrájané namočené sušené ovocie. Varíme ďalšie 3 minúty. Potom pridáme nahrubo nastrúhané jablko alebo iné sezónne ovocie, maslo a ešte asi 2 min. povaríme. Ku koncu pridáme roztlačené tofu alebo jogurt, či tvaroh (vhodná je aj bryndza, ktorú pridávame až po čiastočnom vychladnutí kaše a vtedy vypustíme soľ) a na záver mletú škoricu, premiešame a prikryté odstavíme na cca 5 min. Škorica má obrovské množstvo protirakovinových fytochemikálií a antioxidantov a keďže pôsobí tiež proti inzulínovej rezistencii buniek, je užitočná aj pre cukrovkárov, hlavne II. typu. Ku koncu môžeme tiež pridať čajovú lyžičku granulovaného lecitínu na osobu, vhodného pre náš mozog.

Po čiastočnom vychladnutí kaše v hrnci, môžeme pridať 1 až 2 lyžice čerstvo pomletého ľanového semienka na osobu. Malo by sa použiť do 10 minút po zomletí (pretože rýchlo oxiduje) a dobre vmiešať do kaše. Obsahuje v tuku až 40% dôležitých Omega 3 mastných kyselín. Ľanové semeno veľmi pozitívne vplýva a upravuje funkciu čriev a stolicu.

hotová kaša na stole

Podávame na plytkom tanieri kde kašu polejeme lyžicou medu, javorového sirupu alebo melasy. Ozdobíme ju namočenými mandľami alebo inou orechovinou (kokosovú múčku nenamáčame; kokos môžeme nastrúhať aj čerstvý) alebo chrumkavou granolou. Na ozdobu môžeme použiť aj časť sušeného ovocia. Ku kaši môžeme zajedať trošku čerstvého sezónneho ovocia.

Kto však bojuje s kvasinkovou infekciou, candidou, použije menej sušeného a čerstvého ovocia, prípadne použije nastrúhanú mrkvu a podľa možnosti vypustí med, javorový sirup a melasu. Z mliečnych výrobkov použije len biely čistý jogurt so živou kultúrou alebo bryndzu.

F. Žilinek 27. júna 2012

Komentáre

Voľby prehliadania komentárov

Vyberte si, ako chcete zobrazovať komentáre a kliknite na "Uložiť zmeny".

Ako kombinovať ?

Dobrý deň, tento komentár som chcel napísať súkromne, ale keďže nemám na Vás kontakt, napíšem to tu, keď tak to potom zmažte, ďakujem
Čo si myslíte o kombinácií ovocia s orechmi a semenami ? Niekde ich radia medzi tuky, inde zase medzi bielkoviny a bielkoviny sa nemajú kombinovať s ničím, iba s neškrobovou zeleninou
Ďalej vo Vašom recepte Obilnej kaše varenej na sladko sú zmiešane pomaly všetky druhy potravin, aj mliečne výrobky, teda bielkoviny aj ovocie, ktoré potom kôly škrobom v obilninách kvasí. Ako sa potom môže jednať o zdravé jedlo ?
Neviem teda, či správne rozumiem možným kombináciám potravín. Sám by som si rád pochutnal na pohánkovej kaši s makom, orechmi a hrozienkami, ale myslel som si, že takáto kombinácia je pre trávenie škodlivá, tak ako to vlastne je ? 
A čo si teda myslíte o týchto zásadách stravovania ? http://www.oslikuv.net/skola/cl059.htm
Mne to pripadá ako veľmi extrémny spôsob stravovania, to by človek potom nemohol kombinovať skoro nič
Ďakujem za odpoveď 

RE: Ako kombinovať

Ahoj Michal,

ďakujem za otázky, dostal som ich od administrátora aj mailom, len som bol veľmi zaneprázdnený a nemohol som sa tomu hneď venovať, tak sa ospravedlňujem.

Zásady kombinovania potravín podľa Sheltona na stránke, ktorú uvádzaš, sú cenné, hlavne že je to pohromade, čo s čím kombinovať a čo nie, len ako hovoríš, keby sa tým mal človek do dôsledku riadiť nemohol by jesť takmer nič s ničím. Naviac sú tam aj chyby a nepresnosti. Napr. orechy sú radené medzi bielkoviny, obsahujú približne asi 18% bielkovín, nie však už medzi tuky, hoci tých obsahujú 3 krát toľko, asi 60%. Kokosová dužina je radená medzi bielkoviny, pri tom obsahuje len 3,6% bielkovín, ale 35% tukov, ostatné cukry a vodu. Medzi tuky ale nie je zaradená, ale ku podivu medzi škroby, ktoré ale neobsahuje vôbec!

Pritom v piatom bode hlavných pravidiel, by sa tuky nemali kombinovať s ničím len s neškrobovou zeleninou (listovou, vňaťovou), ale keď si pozrieš interaktívnu tabuľku na konci tak aj tuk a akékoľvek ovocie je dobrá kombinácia. Tak si vyber.

Zdá sa že text a interaktívna tabuľka pochádzajú z dvoch rôznych zdrojov kombinovania potravín. V texte kombináciu škror - škrob považujú za takmer to najhoršie, čoho sa môžeš dopustiť a v tabuľke je to zase dobrá kombinácia!

Čo sa týka receptu na obilnú kašu varenú, tak na začiatku aj na konci sa upozorňuje, že by sa mala konzumovať čo najstrohejšia. Kyslomliečne produkty sú tam dodávané preto, že je to jedno z odporúčaní na vyváženie obilných bielkovín, aby boli plnohodnotné viac využiteľné. Je však pravda, že som už ustúpil od kombinovania tejto kaše so surovým ovocím a to jem ak, tak len 20 min. pred kašou, pretože sa ovocie rýchlo trávi a zotrváva v žalúdku len desiatky minút, takže kaša sa s ním nestretne.

Pokiaľ ide o Tvoju pohánkovú kašu s makom a hrozienkami (mak má 20% bielkovín a 44% tuku, pri tom je šampión v obsahu vápniku) tak v interaktívnej tabuľke je škrob a tuk dobrá kombinácia! a ovocie sušené a škrob je radené zase do znesiteľnej kombinácie. Pri tom si myslím, že tieto inde neodporúčané kombinácie sú myslené vtedy, keď sú tieto potraviny v približne rovnakých množstvách, takže ak je to len na dochutenie alebo korenina, tak je to nehrá podstatnú rolu a je to v poriadku.

Mnohé veci sú na tej stránke nejasné, ako že tekvice a uhorky a paradajky sú plody, čo sa tým myslí - ovocie? Pri tom tekvice aj uhorky rozhodne radím medzi zdravú zeleninu.

Taktiež nesúhlasím s tým, že strukoviny, pretože majú asi 20% bielkovín a 60% škrobov, sú už sami o sebe preto zlou kombináciou. Pri tom sú knihy o kombinácii potravín, ktoré ich kombinovanie s obilninami uvádzajú ako veľmi vhodné. Veď sa tak tisícročia stravovali všetky veľké civilizácie! Ale treba vedieť že kombinovať alebo konzumovať obilniny vo forme múky a na druhej strane varené celé zrná je z energetického hľadiska a celkového účinku obrovský rozdiel a aj v nových knihách napr. Živote bez pšenice alebo Jídlo na prvním místě sa to neberie do úvahy a ani výskumy v tomto smere neboli vykonané, i keď makrobiotika na to od začiatku upozorňuje.

Tak snáď som Ti pomohol s Tvojimi pochybnosťami a Ťa ešte viac nezamotal.

Viktor