Skip to Content

Deti a obilná vláknina

Existujú obavy, že deti mávajú problémy s obilnou vlákninou. Z toho dôvodu sa používa „ostrej" vlákniny, ktorú obsahuje pšenica, raž, špalda a jačmeň opatrne a menej. Ovos má „mäkkú" vlákninu, tá je v poriadku.

Takže kašu pre deti môžeme variť z ovsených vločiek, prípadne z pšena (jáhly) a pohánky (lámanky), čo sú obilniny, ktoré nerobia deťom problémy. K nim môžeme ak chceme pridávať 10 až 20% inej pošrotovanej obilniny. Predávajú sa však aj krúpy pšeničné, špaldové, jačmenné, kde je vláknina z 25-50% obrúsená a tieto krúpy, buď celé varené, alebo pošrotované a použité na kašu môžu deti konzumovať.

Hnedú ryžu pri varení miešať s bielou ryžou, ale tiež v bio kvalite.

Ak si pečieme svoj chlieb a máme aj svoj mlynček, tak túto pomletú muku preosievať cez sito s okami 1 až 0,75 mm. Kupovaná celozrnná bio múka (pozor, nebio múka má v sebe obvykle chemické prídavky a často sa taktiež nevhodne pripravuje horúcim mletím, pridávajú sa otruby do bielej múky, alebo sa do cesta nadrobí starý nepredaný chlieb a pod...) je už takto čiastočne preosievaná (vymieľaná).

Takže s citom, menším deťom najmenej obilnej vlákniny a väčším až do 15 rokov, postupne zvyšovať.

Ale nezabúdať nahradzovať deťom minerály pridávaním morských rias ( wakame, hiziky, arame,  nori, bublinatka) do polievky a zeleniny a pri varení strukovín riasu kombu. Ak nemáme riasy, poslúžia aj namleté sušené nearomatické bylinky či divoké zeleniny. Deťom dávať často ryby - možno dlho varené so zeleninou.

Nezabúdať na zeleninu varenú ľahko do chrumkava a jemne nastrúhané zeleninové šaláty.

Z vedenia České společnosti pro výživu a vegetariánství, kde som vec ešte konzultoval, ma Ing Jaroslav Škvařil ubezpečili, že to je úplne neopodstatnená obava. Je to záležitosť nafúknutá tzv. odborníkmi na výživu a problém je skôr opačný, nedostatok vlákniny u detí. To by vraj mohlo nastať, len keby niekto fanaticky 100%ne stravoval svoje deti pravými celozrnnými výrobkami. Jedine v čom súhlasil bolo, že pri úplne malých deťoch, ak by sme im robili rôsoly z celozrnných rozvarených obilnín (jednoduché riedke obilné kaše), tak tieto prepasírovať cez hustejšie sito, ktoré zachytí väčšinu vlákniny.

Ak si chcete vytvoriť vlastný úsudok, sledujte, či sa prejavia príznaky veľkého množstva obilnej vlákniny u Vašich detí podľa citovaného článku v úvode, kde sa píše:

  • „Ak má dieťa v strave vlákniny veľa a zároveň má dostatok tekutín a športuje, môže trpieť hnačkami, pretože vláknina urýchľuje črevnú pasáž."
  • „V opačnom prípade, keď dieťa bude mať vo svojom jedálničku veľké množstvo vlákniny a súčasne bude málo piť a nedostatočne sa pohybovať, môže trpieť bolesťami brucha, nafukovaním a mať zápchu. Do desiatich rokov by tak deti mali jesť celozrnné pečivo zhruba trikrát týždenne."

Bratislava 10.3.2011                                                          F.Žilinek