Skip to Content

Celozrnný chlieb

Celozrnný chlieb kvasený s kváskom (kyslomliečne kvasenie), je oproti chlebu, ktorý robíme za pomoci kvasníc (alkoholové kvasenie), chuťovo i výživne oveľa hodnotnejší. Toto je dané tým, že kvasnice obsahujú len jeden druh kvasiniek, saccharomyces cerevisiase, čo dáva chlebu len úzke chuťové vlastnosti, preto musia súčasní pekári pridávať rôzne prípravky, zatiaľ čo kvások obsahuje asi 40 druhov rôznych kvasiniek a baktérií, čo po vykvasení obohacuje tento chlieb o rôzne prírodné chuťové, výživivové a konzervačné kvality. Robí chlieb ľahko stráviteľným dokonca aj pre celiatikov. V súčasnosti sa pridáva do priemyselne vyrábaných chlebov a pečiva, kvôli urýchleniu kvasenia, dokonca až 25 krát viac kvasníc ako v minulosti, čo má nedobrý vplyv na zdravie konzumentov! Z toho vyplýva aj súčasné negatívne hodnotenie konzumácie chleba rôznymi novými stravovacími systémami.

Kvasená zelenina - pickles

Nakladanie a prírodné kvasenie zeleniny je starobylý spôsob uchovávania zeleniny, používaný takmer na celom svete. Je jedným z dôležitých prvkov zdravej a prirodzenej výživy hlavne pre svoj nezastupiteľný obsah probiotických baktérií.

Pšenica v našej kuchyni

Pšeničná kruska.

Prosím o pomoc - ryžová kúra a protiplesňová kúra

Prosím, pomôžte mi!!! Potrebovala by som si vytlačiť celú tú ryžovú kúru, ako aj protiplesňovú kúru. Zároveň prosím o podrobný jedálny lístok pri protiplesňovej kúre. Ešte jedna otázočka. Urobí Colonix presne to isté v tele a s telom, ako ryžová kúra, alebo protiplesňová kúra? Je možné začať s ryžovou kúrou aj teraz v tomto ročnom obd.? A kedy presne? Prosím pomôžte mi, ako si môžem vytlačiť celý príspevok -celú ryžovú kúru aj s príspevkami a celú protiplesňovú kúru? Je možné piť kávu bez cukru a mlieka? Či aj vtedy je škodlivá a vytvára v organizme plesne?

Výroba vlastných vločiek

Zamysleli ste sa niekedy nad výrobou svojich vlastných čerstvých vločiek z lúpaného ovsa a iných obilnín a semien? Obyčajne si myslíme, že kúpou rôznych vločiek z obchodu sme získali živú, čerstvú potravu. Nie je to však tak. Vločky sú v procese výroby krátko zohrievané na vysoké teploty, aby sa do budúcna zničili rôzni potencionálni škodcovia. Taktiež balené vločky po mesiacoch skladovania, nie sú už vôbec čerstvou potravou.

A pri tom, vyrobiť si vlastné vločky, plné vitálnych látok, či už na surové müsli, rôzne kaše alebo do zdravého pečiva, s italským lisom na vločky MARGA Mulino, od firmy MARCATO www.marcato.net, je veľmi jednoduché . A nielen vločky, ale pripraviť si aj čerstvú šrotovú múku pre kollathove raňajky alebo varené kaše, nie je žiadny problém.

Sám mám tento ručný vločkovač už asi 13 rokov a stále mi slúži k mojej plnej spokojnosti. Stačí ho pripevníť na dosku kuchynského stola alebo dresu, nasypať do násypky obilie, či semená, zatočiť kľukou, a už máme v spodnej nádobke vločky, alebo hrubú šrotovú múku.

Rytmus striedania aktivity a obnovy

Všetky životné procesy prebiehajú v rytmoch resp. cykloch. Prežívame teda rytmus spánku a bdenia, nádychu a výdychu, srdečného tepu. Poznáme rytmické zmeny vyvolané produkciou hormónov, pri procesoch tvorby a odbúravania v tele, v dominancii mozgových hemisfér, pri cyklickom aktivovaní zažívacích procesov a v činnosti orgánov.

Diskusná relácia na rádiu Regina

Dnes večer o 20:00 bude na rádio Regina v kontaktoch diskusná relácia s prof. Dušanom Zacharom a MUDr. Niederlandom o prevencii rakoviny stravou. Ak to nestihnete, bude to v archíve, kde sa to dá aj neskôr cez internet vypočuť. Podobné relácie boli s ním v minulosti už na www.lumen.sk v UV hovoroch 25.5. a 22.6.2007.

Ako je to vlastne s celozrnnou ryžou

Je známe, že ryža (oryza sativa) je starodávna potravina. Predpokladalo sa, že sa v Číne pestovala asi pred 6.000 rokmi. Nedávne archeologické výskumy však ukázali, že primitívne ryžové semená a staroveké náradie na pestovanie ryže existovalo už pred 9.000 rokmi.

Po väčšinu jej dlhej histórie, bola ryža základnou potravinou v Ázii. Až keď arabskí cestovatelia priniesli ryžu do Grécka a Alexander Veľký potom do Indie, našla si ryža cestu aj do ostatných častí sveta. Maurovia priniesli ryžu do Španielska v 8. stor., počas jeho dobytia, a krížiaci majú zásluhu na jej ceste do Francúzska. Do Južnej Ameriky ju Španieli doniesli v 17. stor. pri ich kolonizácii tohto kontinentu.

Väčšina ryže sa pestuje v Ázii, kde hrá nesmierne dôležitú rolu v jej potravinovej kultúre. Thajsko, Vietnam a Čína sú traja najväčší exportéri ryže.

V súčasnosti ryža pokrýva 50% energetickej spotreby u polovice svetovej populácie.

Liečivé huby (kapitola 4)

Z diela: Mgr.Anton Matejčík " Prírodné liečivá",

Kuriatko jedlé (Cantharellus cibarius, L.)

„So mnou si odolnejší voči infekciám a liečim Ti aj zrak“ Stupeň opatrnosti: 0

Diskusná relácia

Dnes o 20.30 na rádiu LUMEN bude diskusia o výživových doplnkoch, v ktorej okrem iných bude hovoriť aj prof.Zachar a pán Niederland.

Naklíčené zrná pri Ezechielovom chlebe

pozrel som sa na stránku www.dadamo.com , kde som nenašiel recept na ezechielov chlieb, ale bol uvádzaný pri iných receptoch ako ingrediencia. Kalifornská firma Food For Life, tento chlieb robí a plne odpovedá krvnej skupine 0, pretože všetkých 6 zložiek je najprv naklíčených, tak ako je bežné pri esenejskom chlebe, ktorý sa skladá len z naklíčenej pšenice, ktorá by bola inak nevhodná pre nulku.

Ananas a vlaknina

Viete mi poradit?
Na stranke www.byliny.sk je takato informacia k Ananasu:
"Plod očistíme ostrým nožom, pričom listový vršok môžeme využiť ako základ izbovej rastliny. Z ananásu pozorne odstránime nielem tvrdú kôru, ale aj stred dužiny, ktorý môže byť drevnatý."
Ja stred duziny vzdy zjem a myslim si, ze z hladiska obsahu vlakniny je hlupost ho odstranovat.
Mylim sa?

Ryžová Kúra - praktické skúsenosti 2007.

Pôstne obdobie: Popolcová streda až Veľká noc 2007.

Dobrý článok v SME

Dnes som čítal celkom dobrý a zaujímavý článok - interview - s Dr. Bukovským. Zaujal ma nielen samotný článok ale aj doskusia k nemu. Čítajte na http://www.sme.sk/c/3151602/Nepatrim-do-smotanky-aj-keby-bola-sojova.html

Pšeničný glutén - SEITAN

Používanie pšeničného gluténu pochádza z Číny odkiaľ sa rozšírilo do Japonska. Seitan, čo je vlastne pšeničný lepok je cenným zdrojom bielkovín. Chutí vynikajúco a je výbornou náhradou mäsa a ako uvidíme dokáže chuťovo konkurovať aj bravčovému rezňu. Glutén alebo seitan možno jesť v každej ročnej dobe. Je ľahko stráviteľný a predstavuje dobrý zdroj bielkovín aj pre chorých. V polievke, ako guláš alebo v dusenej forme je vždy chutným pokrmom.

Seitan nie je samozrejme vhodný pre ľudí alergických na lepok alebo trpiacich na celiakiu.

Domáce tofu

Tofu sa vyrába zo sójového mlieka podobne ako tvaroh z kravského mlieka. Jeho použitie je tak mnohostranné, že sa dá prispôsobiť takmer každému jedlu a každej národnej kuchyni. Treba len experimentovať a objavovať a každý deň ho môžeme vychutnávať na nový spôsob a zároveň významne zvyšovať obsah hodnotných bielkovín v jedle.

Cena tofu oproti mäsu je polovičná a pri vlastnej výrobe je mnohonásobne nižšia. Podobne ako jogurt, tvaroh alebo syr tofu nepotrebuje žiadnu ďalšiu prípravu. Najobľúbenejšie sú tie najjednoduchšie formy úpravy a podávania, čo je výhodou pre ľudí, ktorí majú málo času a neradi trávia čas náročnou prípravou jedla v kuchyni.

Zakázali Colu a sladkosti

Lotyšská vláda chce mať zdravé deti.

Lotyšská vláda vláda totiž zakázala vo všetkých školách predaj nealko nápojov od Coca-Coly a Pepsi-Coly. Vláda sa nechala počuť, že zákaz sa vzťahuje aj na všetky potraviny a nápoje, ktoré obsahujú umelé potravinové farbivá, ochucovadlá, sladidlá a kofeín. Namiesto žuvačky sušené ovocie a orechy...

Ministerstvo zdravotníctva odôvodňuje svoj postup tým, že umelé farbivá a ochucovadlá môžu viesť k alergickým reakciám a mladý organizmus je na chemikálie oveľa citlivejší.

Nová verzia ryžovej diéty

Vážení čitatelia, dovoľujem si Vás upozorniť na to, že dnes bola zverejnená nová upravená verzia ryžovej diéty od pána F. Žilineka. Obnovený bol samotný článok ako aj pripojený wordowský dokument. Keďže ide o najčítanejší článok, prikladám toto upozornenie.

Školenie pre záujemcov o humánnu výživu

Pre záujemcov o humánnu výživu je určený nový kurz prof. Dušana Zachara vo Zvolene. Môžu sa ho zúčastniť laici, klienti, ale aj zdravotní pracovníci. Rozsah kurzu bude 64 (8 x 8) hodín. Školenie pomôže zvýšiť teoretickú úroveň jeho účastníkov. Pomôže zlepšiť výsledky zdravotno-liečebnej starostlivosti o ľudí s rôznymi poruchami, s ktorými si nevedia dať po dlhé roky rady a ktoré znižujú kvalitu života alebo ho obmedzujú. Účastníci získajú diplom poradcu pre preventívno-liečebnú starostlivosť. Prvé školenie započne v sobotu 14. októbra 2006.

flavonoidy

Flavonoidy, bioflavonoidy sú fenolové látky, ktoré sú v rastlinnej ríši veľmi rozšírené a chránia rastliny pred škodlivými činiteľmi. Zahrňujú skoro 4000 známych derivátov. Podobne ako karotenoidy aj flavonoidy sa vyznačujú priaznivým účinkom na organizmus a spolupôsobia s vitamínom C . Sú známe aj pod menom vitamín P (od anglického proposal - svadobná zmluva), čím sa má zdôrazniť ich užitočné spolupôsobenie so synergickým efektom. Názov vitamínu P pochádza z roku 1930. Oproti iným antioxidantom majú tú výhodu, že sú aktívne vo vodnom, tak aj lipofilnom prostredí, a preto v mnohých smeroch najmenej tak účinným antioxidantom ako vitamín C a vitamín E .

Syndikovať obsah